Het boek van buiten leren

Eindelijk kan ik het zeggen: het boek nadert z’n voltooiing. Daar ben ik blij mee en trots op, omdat hiermee onder woorden is gebracht wat we doen: organiseren dat ‘buiten’ een ruime groene creatieve leeromgeving wordt, waar de natuurlijke omgeving, met haar eigen processen en wetmatigheden, dient als materialengebied, spiegel en metafoor.
Op veel vragen is een antwoord geformuleerd. Wat is essentie van een natuurlijke omgeving waardoor deze geschikt is als leeromgeving? Welke visie op leren groeit er, als buiten uitnodigt tot ‘spelen, leren, werken’? Wat is de betekenis van creativiteit en creatieve werkvormen als het om leren gaat?  Hoe praat je met klanten over wat je te bieden hebt? Op welke manier wordt een ‘buitendag’ onderdeel van een veranderproces? Hoe ontwikkel je een aanbod voor een buitendag? Is de natuurlijke context geschikt om te oefenen met oordeelloos waarnemen? Welke interventies doe je als trainers, als je samenwerkt met een vakman? Welke interventies doet de natuurlijke omgeving? Hoe creëer je leermomenten voor leidinggevenden? Op welke manier zorg je ervoor dat deelnemers hun leerervaringen gaan verwoorden? Hoe gaan ze hun gedrag nu echt veranderen en wat heeft een buitendag daaraan bijgedragen?
De essentie van het boek laat zich kort samenvatten als: Van buiten leren is een methodische werkwijze waarbij een natuurlijke omgeving ingezet wordt als dynamische leeromgeving, waar het leerproces zodanig wordt georganiseerd dat de kernbegrippen ‘leren, werken, spelen’,  ‘hoofd, hart, handen’ en ‘ samenwerken, leiderschap, veranderen’  op organische wijze met elkaar verbonden worden.

Het boek is nog niet helemaal klaar. Maar, als je op de hoogte gehouden wilt worden van de laatste fase van dit creatief schrijfproces, dan nodig ik je uit om je gegevens achter te laten, zodat we je kunnen bereiken.

Dank alvast voor de belangstelling, mede namens Angelique Boel,

Ria Markvoort

Inschrijving